Kylästrategiat – Lapsi käy koulua elämänsä onnellisimpina päivinä

Teksti on julkaistu vaalilehdessäni.


Tuusulan kyläkoulujen kohtalo on puhututtanut kuntalaisia viime aikoina osana palveluverkkouudistusta. Joidenkin koulujen osalta on tehty lopettamispäätös ja toisten koulujen osalta päätöksiä siirrettiin eteenpäin. Kylät ovat nousseet barrikadeille puolustamaan omia koulujaan. Se on ymmärrettävää ja niin pitääkin tehdä.

Koulujen kohtaloihin vaikuttaa kaksi keskeistä asiaa. Ensimmäinen on terveellinen sisäilma. Jos oppilaat oirehtivat tiloissa ja koulussa on riskirakenteita sekä hankalasti korjattavia kosteusvaurioita, on koulun tulevaisuus väistämättä vaakalaudalla. Kukaan vastuullinen poliitikko ei laita lapsia kouluun sairastumaan sisäilmasta. Toinen koulujen kohtaloon vaikuttava asia on oppilasmäärä. Jos koulun alueella tai aluetta laajentamalla ei saada kokoon riittävää oppilasmäärää, päädymme keskustelemaan koulun tulevaisuudesta. Pienellä koululla ei ole varaa tarjota riittävän laajaa ainevalikoimaa eivätkä tilat ja opetusvälineet vastaa tasoa johon isommissa kouluissa on totuttu. Lapset joutuvat käymään koulunsa eri tasoisilla välineillä ja tämä eriarvoista tarpeettomasti. Toiset saavat paremmat eväät kuin toiset.

Elinvoiman kasvattamisesta hyötyvät kaikki.

Mikä neuvoksi? Idylliset kyläkoulut ovat tärkeitä Tuusulalle, mutta kustannuspaineet ovat todellisia. Ratkaisu löytyy kylästrategiasta. Jokaiselle kylälle luodaan oma strategiansa jonka tavoite on kylän elinvoiman kasvattaminen ja parhaan koulun turvaaminen lapsille. Strategian luomiseen osallistuvia ryhmiä ovat kylän asukkaat, opettajat, maanomistajat, yritykset, kunnan kaavoitusosasto ja poliitikot. Kylän väkiluku tulee olla kasvava ja kylän on houkuteltava uusia lapsiperheitä ja yrityksiä. Elinvoiman kasvattamisesta hyötyvät kaikki. Myös maanomistajat. Kasvavan kylän kiinteistöjen arvot ovat tulevaisuudessa korkeammalla kuin hiipuvan kylän. Kylän lapsiluku ei ole vakio. Se joko nousee tai laskee. Me voimme omilla teoillamme vaikuttaa kylien elinvoimaisuuteen ja säilyttää meille tärkeät kyläkoulut.

Lapsi käy koulua elämänsä onnellisimpina päivinä.